Με ιδιαίτερη προσοχή αλλά και ανησυχία παρακολουθούμε τις εξελίξεις σε σχέση με τα ελλιπή μέτρα υγειονομικής προστασίας των πολιτών (ντόπιων και τουριστών) από την πιθανή έξαρση του covid19 στο νομό μας ενόψει της τουριστικής περιόδου.
Από πολύ νωρίς, τόσο με συσκέψεις που διοργανώσαμε με τους εμπλεκόμενους φορείς υγείας και τουρισμού, όσο και με ανακοινώσεις μας, διατυπώσαμε σειρά ερωτημάτων προς την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς κοινοποιώντας τα και στους πολίτες της Χαλκιδικής ώστε να υπάρχει ο χρόνος να παρθούν άμεσα τα απαραίτητα μέτρα για την όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη θωράκιση μας μπροστά στο σοβαρό ενδεχόμενο εξάπλωσης και έξαρσης του ιού την καλοκαιρινή περίοδο.
Απαντήσεις δεν πήραμε, ούτε και είδαμε δραστική και αποτελεσματική κινητοποίηση σε αυξημένα μέτρα προστασίας.
Αντίθετα, είδαμε στασιμότητα και διατήρηση της λογικής "βλέπουμε και κάνουμε".
Σε αυτό αν προσθέσουμε την απουσία πρόβλεψης διενέργειας καθολικών διαγνωστικών test είτε στις πύλες εισόδου της χώρας (σύνορα, αεροδρόμια, λιμάνια), είτε στην απαίτηση να φέρουν, τουλάχιστον, οι εισερχόμενοι από ξένες χώρες πιστοποίηση ότι είναι ελεύθεροι νόσου covid19, με test που θα έχει διενεργηθεί στις χώρες προέλευσης τους, τα πράγματα γίνονται ακόμη σοβαρότερα.
Δυστυχώς, μετά και την πρόσφατη ανακοίνωση του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής μετά από σύσκεψη φορέων της Χαλκιδικής (αντίστοιχη με αυτή που κάναμε και εμείς μαζί τους την 20/5) οι εξελίξεις μας επιβεβαιώνουν: η μη
έγκαιρη και αποτελεσματική ενίσχυση των δημόσιων και ιδιωτικών δομών παροχής υγείας σε συνδυασμό με την αθρόα και ανεξέλεγκτη εισροή τουριστών χωρίς πρόληψη, το νεφελώδες, και πολλές φορές αντιφατικό, καθεστώς λειτουργίας των ξενοδοχειακών και διαφόρων τουριστικών επιχειρήσεων, προδιαγράφει μια κατάσταση επικίνδυνης ισορροπίας που θα έχει τραγικές συνέπειες για την υγεία των πολιτών και των επιχειρήσεων όχι μόνο της Χαλκιδικής αλλά και όλων των τουριστικών περιοχών της χώρας.
ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΝΟΥΜΕ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΦΕΙΛΕ ΚΑΙ ΟΦΕΙΛΕΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ:
- Στη χρόνια υποστελέχωση των δομών υγείας της Χαλκιδικής, σε όλες τις βαθμίδες, που δεν ενισχύονται το καλοκαίρι με εποχικό προσωπικό και που τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο.
- Στο ομιχλώδες και ριψοκίνδυνο τοπίο σε σχέση με τη διενέργεια test για τον κορονοϊό στους αλλοδαπούς τουρίστες και τα προβλήματα ευθύνης που μετακυλίονται στις τουριστικές επιχειρήσεις ενέχοντας μάλιστα και κινδύνους για απαιτήσεις αποζημιώσεων.
- Στην ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσης αλλά και επαγρύπνησης για την τήρηση των οδηγιών τόσο του ντόπιου πληθυσμού όσο και των τουριστών σχετικά με τα μέτρα πρόληψης αλλά και αντιμετώπισης.
- Στην μη κάλυψη από τις ασφαλιστικές εταιρείες της δαπάνης για διαγνωστικά test στην περίπτωση που οι τουρίστες νοσήσουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στη χώρα με αποτέλεσμα το κόστος αυτό να μετακυλιστεί στο δημόσιο σύστημα υγείας.
- Στην έλλειψη σχεδίου αντιμετώπισης της πρόληψης μεταδοτικότητας του covid19 ειδικά μέσω του οδικού τουρισμού.
- Στο ασαφές πλαίσιο λειτουργίας των κινητών μονάδων υγείας (Κ.ΟΜ.Υ) ειδικού σκοπού, για τη διενέργεια ελέγχων και τεστ. Από τις προβλεπόμενες 6 (εξι) μονάδες στο νομό, τελικά δημιουργήθηκε μόνο 1(μία) λόγω έλλειψης αιτήσεων.
- Με βάση αδρούς υπολογισμούς χρειάζονται περίπου 100 - 150 διαγνωστικά test τη μέρα, σε τουρίστες με συμπτώματα, από τώρα μέχρι και τον Σεπτέμβριο στη Χαλκιδική. Οι Κ.ΟΜ.Υ. κατά προτεραιότητα και με βάση τις μέχρι τώρα οδηγίες του ΕΟΔΥ, έχουν ως σκοπό τους τη διενέργεια επιδημιολογικής μελέτης ύπαρξης κρουσμάτων του μόνιμου πληθυσμού της Χαλκιδικής και όχι της διάγνωσης των κρουσμάτων και ο αριθμός των test που αναλογεί ανά Κ.ΟΜ.Υ., προς το παρόν, είναι μόλις 40 test την εβδομάδα! Προφανώς και οι ανάγκες των τουριστών δεν καλύπτονται με αυτά τα νούμερα.
- Στην ανάγκη περισσότερης ενίσχυσης των δομών υγείας με ιατροφαρμακευτικό υλικό και υλικά προστασίας των εργαζομένων από τον covid19.
- Στην προβληματική κατάσταση των Περιφερειακών Ιατρείων (ΠΙ) που άνοιξαν μεν αλλά λόγω των νέων κανόνων ασφαλείας, καθυστερεί η ομαλοποιημένη λειτουργία τους. Υπάρχουν επίσης ΠΙ και ΚΥ που δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα γιατί εκκρεμούν οι θέσεις που είχαν προκηρυχθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πάγωσαν από την σημερινή κυβέρνηση.
- Στις ελάχιστες θέσεις που έχουν τελικά καλυφθεί με επικουρικό προσωπικό, τόσο ιατρικό και νοσηλευτικό, όσο και λοιπό, παρότι έχουν προκηρυχθεί (προφανής αιτία η έλλειψη κινήτρων).
- Στα διαχρονικά προβλήματα στελέχωσης και λειτουργίας του ΕΚΑΒ στη Χαλκιδική (34 από τους τουλάχιστον 60 αναγκαίους διασώστες για την σωστή λειτουργία του). Επίσης έχουν καλυφθεί ελάχιστες θέσεις επικουρικού προσωπικού ΕΚΑΒ ενώ δεν έχει γίνει μέχρι τώρα ούτε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την εθελοντική μετακίνηση διασωστών κατά την κανονική τους άδεια με ευθύνη της κεντρικής διοίκησης.
- Καθημερινά ανά βάρδια στη Χαλκιδική, το ΕΚΑΒ κινεί 3 ασθενοφόρα. Εάν ένα από αυτά απασχοληθεί με μεταφορά πιθανού κρούσματος τότε λόγω της ανάγκης προετοιμασίας του ασθενοφόρου, της κατάλληλης ένδυσης του προσωπικού και της απολύμανσης που έπεται, αυτό ισοδυναμεί περίπου με 6 από τις 8 ώρες της βάρδιας. Στην περίπτωση αυτή, έχουμε τεράστια καθυστέρηση στην αντιμετώπιση άλλων σοβαρών περιστατικών (τροχαία, πνιγμοί, εμφράγματα κλπ). Κατά συνέπεια είναι απαραίτητη η δημιουργία ειδικών μονάδων του ΕΚΑΒ μεταφοράς ύποπτων περιστατικών ώστε να μην επιβαρύνεται το υπάρχον και ήδη υποστελεχωμένο δυναμικό του που απαιτείται για να καλυφθεί η Χαλκιδική από άλλα περιστατικά που αυξάνονται λόγω της περιόδου.
- Δεν υπάρχει ακόμη πρόβλεψη και σχεδιασμός για τη θερινή ενίσχυση του νομού λόγω τουριστικής περιόδου με ελικόπτερο ή και με μηχανές όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια.
- Οι ιδιώτες γιατροί του Ιατρικού Συλλόγου Χαλκιδικής που μπορούν να καλύψουν τα περίπου 550 ξενοδοχεία άνω των 50 κλινών για τα οποία προβλέπεται από το νόμο ιατρός, είναι περίπου 70, αριθμός εξαιρετικά μικρός. Για τα δε 2.500 καταλύματα με λιγότερες από 50 κλίνες έκαστο, καθώς και για τα 6.000 μη δηλωμένα καταλύματα δεν υπάρχει πρόβλεψη από το νόμο για υπεύθυνο ιατρό αλλά δεν υπάρχει επίσης, ούτε δυνατότητα να καλυφθούν αυτές οι μονάδες από γιατρούς είτε του δημοσίου, είτε ιδιώτες.
- Υπάρχει δε μεγάλη διαφοροποίηση, όσον αφορά την ποιότητα παροχής υπηρεσιών ιδιαίτερα μεταξύ των ιδιωτών που διαμένουν και εργάζονται μόνιμα στη Χαλκιδική και αυτών που έρχονται μόνο για το καλοκαίρι και που σε πολλές περιπτώσεις είναι ανειδίκευτοι γιατροί. Επίσης αντιμετωπίζουν προβλήματα ασφαλούς λειτουργίας των ιατρείων τους καθ ότι νιώθουν εκτεθειμένοι στον οποιοδήποτε τουρίστα προσέρχεται σε αυτά ενώ παράλληλα δεν τους διατίθενται τα απαραίτητα μέσα προστασίας τα οποία στην περίπτωση αγοράς τους είναι και δυσεύρετα και ακριβά.
- Στην ανάγκη συμμετοχής και των οδοντιάτρων στην επιτροπή του Ε.Ο.Δ.Υ, μιας και αποτελούν επαγγελματική ομάδα, υψηλού κινδύνου από τον covid19.
- Στη ζοφερή εικόνα που με τα μέχρι τώρα στοιχεία, μία στις δύο τουριστικές επιχειρήσεις δεν θα ανοίξουν λόγω της καθυστέρησης λήψης υγειονομικών και οικονομικών μέτρων ενίσχυσής τους.
Όλα τα παραπάνω δεν είναι μόνο δικές μας εκτιμήσεις. Σε αυτές συνέβαλαν και οι ίδιοι οι φορείς που με αγωνία και πραγματικό ενδιαφέρον παίρνουν πρωτοβουλίες έχοντας μοναδικό κίνητρο την υγειονομική θωράκιση των πολιτών (ντόπιων και τουριστών) και την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας, στον 4ο Τουριστικό προορισμό της χώρας μας.
Από πολύ νωρίς, τόσο με συσκέψεις που διοργανώσαμε με τους εμπλεκόμενους φορείς υγείας και τουρισμού, όσο και με ανακοινώσεις μας, διατυπώσαμε σειρά ερωτημάτων προς την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς κοινοποιώντας τα και στους πολίτες της Χαλκιδικής ώστε να υπάρχει ο χρόνος να παρθούν άμεσα τα απαραίτητα μέτρα για την όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη θωράκιση μας μπροστά στο σοβαρό ενδεχόμενο εξάπλωσης και έξαρσης του ιού την καλοκαιρινή περίοδο.
Απαντήσεις δεν πήραμε, ούτε και είδαμε δραστική και αποτελεσματική κινητοποίηση σε αυξημένα μέτρα προστασίας.
Αντίθετα, είδαμε στασιμότητα και διατήρηση της λογικής "βλέπουμε και κάνουμε".
Σε αυτό αν προσθέσουμε την απουσία πρόβλεψης διενέργειας καθολικών διαγνωστικών test είτε στις πύλες εισόδου της χώρας (σύνορα, αεροδρόμια, λιμάνια), είτε στην απαίτηση να φέρουν, τουλάχιστον, οι εισερχόμενοι από ξένες χώρες πιστοποίηση ότι είναι ελεύθεροι νόσου covid19, με test που θα έχει διενεργηθεί στις χώρες προέλευσης τους, τα πράγματα γίνονται ακόμη σοβαρότερα.
Δυστυχώς, μετά και την πρόσφατη ανακοίνωση του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής μετά από σύσκεψη φορέων της Χαλκιδικής (αντίστοιχη με αυτή που κάναμε και εμείς μαζί τους την 20/5) οι εξελίξεις μας επιβεβαιώνουν: η μη
έγκαιρη και αποτελεσματική ενίσχυση των δημόσιων και ιδιωτικών δομών παροχής υγείας σε συνδυασμό με την αθρόα και ανεξέλεγκτη εισροή τουριστών χωρίς πρόληψη, το νεφελώδες, και πολλές φορές αντιφατικό, καθεστώς λειτουργίας των ξενοδοχειακών και διαφόρων τουριστικών επιχειρήσεων, προδιαγράφει μια κατάσταση επικίνδυνης ισορροπίας που θα έχει τραγικές συνέπειες για την υγεία των πολιτών και των επιχειρήσεων όχι μόνο της Χαλκιδικής αλλά και όλων των τουριστικών περιοχών της χώρας.
ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΝΟΥΜΕ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΦΕΙΛΕ ΚΑΙ ΟΦΕΙΛΕΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ:
- Στη χρόνια υποστελέχωση των δομών υγείας της Χαλκιδικής, σε όλες τις βαθμίδες, που δεν ενισχύονται το καλοκαίρι με εποχικό προσωπικό και που τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο.
- Στο ομιχλώδες και ριψοκίνδυνο τοπίο σε σχέση με τη διενέργεια test για τον κορονοϊό στους αλλοδαπούς τουρίστες και τα προβλήματα ευθύνης που μετακυλίονται στις τουριστικές επιχειρήσεις ενέχοντας μάλιστα και κινδύνους για απαιτήσεις αποζημιώσεων.
- Στην ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσης αλλά και επαγρύπνησης για την τήρηση των οδηγιών τόσο του ντόπιου πληθυσμού όσο και των τουριστών σχετικά με τα μέτρα πρόληψης αλλά και αντιμετώπισης.
- Στην μη κάλυψη από τις ασφαλιστικές εταιρείες της δαπάνης για διαγνωστικά test στην περίπτωση που οι τουρίστες νοσήσουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στη χώρα με αποτέλεσμα το κόστος αυτό να μετακυλιστεί στο δημόσιο σύστημα υγείας.
- Στην έλλειψη σχεδίου αντιμετώπισης της πρόληψης μεταδοτικότητας του covid19 ειδικά μέσω του οδικού τουρισμού.
- Στο ασαφές πλαίσιο λειτουργίας των κινητών μονάδων υγείας (Κ.ΟΜ.Υ) ειδικού σκοπού, για τη διενέργεια ελέγχων και τεστ. Από τις προβλεπόμενες 6 (εξι) μονάδες στο νομό, τελικά δημιουργήθηκε μόνο 1(μία) λόγω έλλειψης αιτήσεων.
- Με βάση αδρούς υπολογισμούς χρειάζονται περίπου 100 - 150 διαγνωστικά test τη μέρα, σε τουρίστες με συμπτώματα, από τώρα μέχρι και τον Σεπτέμβριο στη Χαλκιδική. Οι Κ.ΟΜ.Υ. κατά προτεραιότητα και με βάση τις μέχρι τώρα οδηγίες του ΕΟΔΥ, έχουν ως σκοπό τους τη διενέργεια επιδημιολογικής μελέτης ύπαρξης κρουσμάτων του μόνιμου πληθυσμού της Χαλκιδικής και όχι της διάγνωσης των κρουσμάτων και ο αριθμός των test που αναλογεί ανά Κ.ΟΜ.Υ., προς το παρόν, είναι μόλις 40 test την εβδομάδα! Προφανώς και οι ανάγκες των τουριστών δεν καλύπτονται με αυτά τα νούμερα.
- Στην ανάγκη περισσότερης ενίσχυσης των δομών υγείας με ιατροφαρμακευτικό υλικό και υλικά προστασίας των εργαζομένων από τον covid19.
- Στην προβληματική κατάσταση των Περιφερειακών Ιατρείων (ΠΙ) που άνοιξαν μεν αλλά λόγω των νέων κανόνων ασφαλείας, καθυστερεί η ομαλοποιημένη λειτουργία τους. Υπάρχουν επίσης ΠΙ και ΚΥ που δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα γιατί εκκρεμούν οι θέσεις που είχαν προκηρυχθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πάγωσαν από την σημερινή κυβέρνηση.
- Στις ελάχιστες θέσεις που έχουν τελικά καλυφθεί με επικουρικό προσωπικό, τόσο ιατρικό και νοσηλευτικό, όσο και λοιπό, παρότι έχουν προκηρυχθεί (προφανής αιτία η έλλειψη κινήτρων).
- Στα διαχρονικά προβλήματα στελέχωσης και λειτουργίας του ΕΚΑΒ στη Χαλκιδική (34 από τους τουλάχιστον 60 αναγκαίους διασώστες για την σωστή λειτουργία του). Επίσης έχουν καλυφθεί ελάχιστες θέσεις επικουρικού προσωπικού ΕΚΑΒ ενώ δεν έχει γίνει μέχρι τώρα ούτε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την εθελοντική μετακίνηση διασωστών κατά την κανονική τους άδεια με ευθύνη της κεντρικής διοίκησης.
- Καθημερινά ανά βάρδια στη Χαλκιδική, το ΕΚΑΒ κινεί 3 ασθενοφόρα. Εάν ένα από αυτά απασχοληθεί με μεταφορά πιθανού κρούσματος τότε λόγω της ανάγκης προετοιμασίας του ασθενοφόρου, της κατάλληλης ένδυσης του προσωπικού και της απολύμανσης που έπεται, αυτό ισοδυναμεί περίπου με 6 από τις 8 ώρες της βάρδιας. Στην περίπτωση αυτή, έχουμε τεράστια καθυστέρηση στην αντιμετώπιση άλλων σοβαρών περιστατικών (τροχαία, πνιγμοί, εμφράγματα κλπ). Κατά συνέπεια είναι απαραίτητη η δημιουργία ειδικών μονάδων του ΕΚΑΒ μεταφοράς ύποπτων περιστατικών ώστε να μην επιβαρύνεται το υπάρχον και ήδη υποστελεχωμένο δυναμικό του που απαιτείται για να καλυφθεί η Χαλκιδική από άλλα περιστατικά που αυξάνονται λόγω της περιόδου.
- Δεν υπάρχει ακόμη πρόβλεψη και σχεδιασμός για τη θερινή ενίσχυση του νομού λόγω τουριστικής περιόδου με ελικόπτερο ή και με μηχανές όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια.
- Οι ιδιώτες γιατροί του Ιατρικού Συλλόγου Χαλκιδικής που μπορούν να καλύψουν τα περίπου 550 ξενοδοχεία άνω των 50 κλινών για τα οποία προβλέπεται από το νόμο ιατρός, είναι περίπου 70, αριθμός εξαιρετικά μικρός. Για τα δε 2.500 καταλύματα με λιγότερες από 50 κλίνες έκαστο, καθώς και για τα 6.000 μη δηλωμένα καταλύματα δεν υπάρχει πρόβλεψη από το νόμο για υπεύθυνο ιατρό αλλά δεν υπάρχει επίσης, ούτε δυνατότητα να καλυφθούν αυτές οι μονάδες από γιατρούς είτε του δημοσίου, είτε ιδιώτες.
- Υπάρχει δε μεγάλη διαφοροποίηση, όσον αφορά την ποιότητα παροχής υπηρεσιών ιδιαίτερα μεταξύ των ιδιωτών που διαμένουν και εργάζονται μόνιμα στη Χαλκιδική και αυτών που έρχονται μόνο για το καλοκαίρι και που σε πολλές περιπτώσεις είναι ανειδίκευτοι γιατροί. Επίσης αντιμετωπίζουν προβλήματα ασφαλούς λειτουργίας των ιατρείων τους καθ ότι νιώθουν εκτεθειμένοι στον οποιοδήποτε τουρίστα προσέρχεται σε αυτά ενώ παράλληλα δεν τους διατίθενται τα απαραίτητα μέσα προστασίας τα οποία στην περίπτωση αγοράς τους είναι και δυσεύρετα και ακριβά.
- Στην ανάγκη συμμετοχής και των οδοντιάτρων στην επιτροπή του Ε.Ο.Δ.Υ, μιας και αποτελούν επαγγελματική ομάδα, υψηλού κινδύνου από τον covid19.
- Στη ζοφερή εικόνα που με τα μέχρι τώρα στοιχεία, μία στις δύο τουριστικές επιχειρήσεις δεν θα ανοίξουν λόγω της καθυστέρησης λήψης υγειονομικών και οικονομικών μέτρων ενίσχυσής τους.
Όλα τα παραπάνω δεν είναι μόνο δικές μας εκτιμήσεις. Σε αυτές συνέβαλαν και οι ίδιοι οι φορείς που με αγωνία και πραγματικό ενδιαφέρον παίρνουν πρωτοβουλίες έχοντας μοναδικό κίνητρο την υγειονομική θωράκιση των πολιτών (ντόπιων και τουριστών) και την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας, στον 4ο Τουριστικό προορισμό της χώρας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου