Με ταχείες διαδικασίες κυρώνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά που ευνοεί την ΟΛΠ - COSCO εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης επέκριναν την τροποποίηση της σύμβασης με την οποία η κυβέρνηση καλύπτει τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των υποχρεώσεων της εταιρείας δίνοντάς της παράταση πέντε ετών και δυνατότητα να ακυρώσει κάποια από τα έργα που είχε υποχρεωθεί να υλοποιήσει με τη σύμβαση του 2016.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε την προθυμία της κυβέρνησης να ισχυριστεί ότι οι καθυστερήσεις δεν είναι ευθύνη της COSCO, παρότι κάτι τέτοιο πιστοποιείται από την έκθεση του ανεξάρτητου μηχανικού. Προειδοποίησε ότι η άρνηση της κυβέρνησης να απαιτήσει από την εταιρεία όσα οφείλει διότι δεν υλοποίησε έγκαιρα τα έργα συνιστά απιστία εις βάρος του Δημοσίου.
Ο εισηγητής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε πως με τον ισχυρισμό ότι η εταιρεία δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις η κυβέρνηση ουσιαστικά αποδίδει την ευθύνη στο Ελληνικό Δημόσιο και στους πολίτες που καταφεύγουν στα δικαστήρια για παρανομίες της COSCO. Μάλιστα υπολόγισε σε 90 εκατ. ευρώ τη βλάβη που προκαλεί η κυβέρνηση με την άρνησή της να ενεργοποιήσει τις ρήτρες αθέτησης όρων, καθώς εδώ και 50 μέρες έχει λήξει η πρώτη επενδυτική περίοδος χωρίς η εταιρεία να έχει υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της.
Η COSCO θέλει να κυριαρχήσει στο λιμάνι
Ο Ν. Σαντορινιός παρατήρησε πως η ακρόαση των φορέων έκανε σαφές ότι η τροποποίηση της σύμβασης «δεν υπηρετεί τις ανάγκες του λιμανιού, της κοινωνίας, των μικρομεσαίων, της ναυπηγοεπισκευής» σημειώνοντας ότι η παρουσία της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά το έχει κάνει λιγότερο ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα λιμάνια. Επιπλέον υπογράμμισε ότι η εταιρεία «θέλει να κυριαρχήσει στο λιμάνι» και να διώξει τις επιχειρήσεις που δρουν εκεί επί χρόνια κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι με την τροποποίηση της σύμβασης συνεχίζει «να δίνει δωράκια στις μεγάλες επιχειρήσεις στραγγαλίζοντας τις μικρές επιχειρήσεις».
Ο Θοδωρής Δρίτσας επισήμανε ότι η τροποποίηση της σύμβασης το 2016, που τώρα αναθεωρείται, «ενόχλησε», καθώς θωράκισε το δημόσιο συμφέρον και υπήρξε προϊόν διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία. Ο Τρύφωνας Αλεξιάδης αναρωτήθηκε αν πρέπει να τροποποιηθεί η σύμβαση επειδή τηρήθηκε η νομιμότητα.
Άλλα λένε τα κείμενα, άλλα ισχυρίζονται Σταϊκούρας - Πλακιωτάκης
Χρήστος Σταϊκούρας και Γιάννης Πλακιωτάκης επιχείρησαν να εμφανίσουν την τροποποίηση της σύμβασης ως «φιλική διευθέτηση» ώστε να αποφευχθεί μια χρονοβόρα διαδικασία διαιτησίας για τον προσδιορισμό των ευθυνών για τις καθυστερήσεις. Παρ’ όλα αυτά, τόσο η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου όσο και το ίδιο το κείμενο της τροποποίησης της σύμβασης πιστοποιούν πως η κυβέρνηση συνομολογεί ότι οι καθυστερήσεις δεν είναι ευθύνη της COSCO.
Ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι επί Ν.Δ. αυξήθηκε ο ρυθμός υλοποίησης των δεσμεύσεων της εταιρείας με διευθέτηση διοικητικών ζητημάτων, ενώ ο υπουργός Ναυτιλίας κινδυνολόγησε ότι το δικαστήριο μπορεί να απέδιδε ευθύνη στο Δημόσιο.
Δυσαρέσκεια των φορέων του Πειραιά για τη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού με την COSCO
Την αντίθεσή τους στην «επιβράβευση» της COSCO από την κυβέρνηση με την ευνοϊκή γι’ αυτήν τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά εξέφρασαν οι κοινωνικοί φορείς της πόλης κατά τη σχετική ακρόαση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Οι εκπρόσωποι των φορέων επέκριναν τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση σημαντικών έργων από την COSCO εκφράζοντας φόβους ότι η νέα παράταση θα παραπέμψει πολλά έργα στις ελληνικές καλένδες. Πολλοί εκπρόσωποι των φορέων εξέφρασαν αμφιβολίες για τον ισχυρισμό ότι όλες οι καθυστερήσεις οφείλονται σε λόγους πέρα από τον έλεγχο της εταιρείας.
Οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εμφανίστηκαν δυσαρεστημένοι επειδή δεν υπήρξε διάλογος με την κυβέρνηση για την αναθεώρηση της σύμβασης, ενώ σχολιάστηκε αρνητικά ο αποκλεισμός του δημάρχου Πειραιά από το Δ.Σ. του ΟΛΠ χωρίς να αντικατασταθεί από άλλον εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Παράλληλα οι φορείς της αγοράς μετέφεραν την κατάσταση που έχουν δημιουργήσει στην οικονομία του Πειραιά οι δραστηριότητες της COSCO και ο συγκεντρωτισμός της εταιρείας, η οποία εισέρχεται συνεχώς σε διάφορους κλάδους εκτοπίζοντας τις μικρότερες επιχειρήσεις.
Οι εκπρόσωποι των φορέων διαμαρτυρήθηκαν για την υψηλή τιμολόγηση που επιβάλλει η εταιρεία και για την τακτική της να δημιουργεί θυγατρικές για επιμέρους εργασίες αποφεύγοντας να συνεργαστεί με τοπικές εταιρείες, την ώρα που η ανταγωνιστικότητα του Λιμανιού του Πειραιά υποχωρεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου