Στην έκθεσή του για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας (OECD Economic Outlook) που έδωσε σήμερα Τρίτη στη δημοσιότητα ο ΟΟΣΑ, προβλέπει διψήφια ύφεση για το 2020 και συγκεκριμένα 10,1% και αναιμική ανάπτυξη κάτω της μονάδας (0,9%) για το 2021.
Υπενθυμίζεται ότι στο σχέδιο προϋπολογισμού η κυβέρνηση υπολογίζει σε ισχυρή ανάπτυξη για το 2021 της τάξης του 4,8%.
Όσον αφορά το «μακρινό» 2022 ο ΟΟΣΑ κάνει λόγο για ανάπτυξη 6,6%.
Σημειώνεται πως η είδηση μεταδίδεται από το κρατικό ΑΠΕ-ΜΠΕ ως: «ΟΟΣΑ: Σταδιακή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας από το 2021» σε μία προσπάθεια να αμβλυνθούν οι εντυπώσεις, τίτλο που αναπαράγουν και τα φιλικά προς την κυβέρνηση Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι το έλλειμμα τη γενικής κυβέρνησης θα ανέλθει φέτος στο 9,4% του ΑΕΠ από πλεόνασμα 1,5% που είχε σημειωθεί το 2019, ενώ για το 2021 και το 2022 εκτιμά ότι το έλλειμμα θα μειωθεί στο 7% και το 2,6%, αντίστοιχα. Για το χρέος της γενικής κυβέρνησης (κατά Μάαστριχτ) προβλέπει ότι θα αυξηθεί φέτος στο 213,7% του ΑΕΠ για να μειωθεί στο 207,6% το 2021 και περαιτέρω στο 194,6% το 2022.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η πολύ αδύναμη τουριστική δραστηριότητα και τα νέα περιοριστικά μέτρα για τον έλεγχο του κορονοϊού εξασθενίζουν την ανάκαμψη. Η πτώση 50% του τζίρου των τουριστικών καταλυμάτων και της εστίασης στο τρίτο τρίμηνο σε σχέση με ένα χρόνο πριν συνέβαλε στη σημαντική μείωση των πωλήσεων της βιομηχανίας, του χονδρικού και του λιανικού εμπορίου.
Τα νέα περιοριστικά μέτρα αναμένεται να εξασθενίσουν την καταναλωτική ζήτηση και τις εξαγωγές υπηρεσιών στο τελευταίο τρίμηνο του 2020 και το πρώτο τρίμηνο του 2021, με την ανάκαμψη στη συνέχεια το 2021 «να προβλέπεται σταδιακή καθώς η συνεχιζόμενη κρίση υγείας επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη και εντείνει την αβεβαιότητα στην Ελλάδα και τις μεγάλες εξαγωγικές αγορές της».
Ο ΟΟΣΑ συνιστά τη χρονική επέκταση και διεύρυνση των μέτρων στήριξης της κυβέρνησης στα νοικοκυριά που έχουν απώλειες εισοδήματος καθώς και την επέκταση και καλύτερη στόχευση της στήριξης της ρευστότητας για τις βιώσιμες επιχειρήσεων, ενώ σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός για το 2021 δίνει προτεραιότητα στις μειώσεις της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και των ασφαλιστικών εισφορών, «οι οποίες θα στηρίξουν την αύξηση της απασχόλησης πιο μακροπρόθεσμα». Συνιστά, επίσης, την ισχυρή διεύρυνση αποτελεσματικών προγραμμάτων εκπαίδευσης που θα συμβάλλουν ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν τις δεξιότητες που θα χρειάζονται για την αγορά εργασίας μετά την κρίση. Οι αναστολές πληρωμών φόρων και εισφορών θα πρέπει να συνοδευτούν από ισχυρότερες προσπάθειες για τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο οποίος σημειώνει επίσης ότι πρέπει να ετοιμασθούν περαιτέρω μέτρα για την κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών και της ικανότητάς τους να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις για την ανάκαμψη της οικονομίας.
Αύξηση της ανεργίας το 2021. Για το 2020 το ποσοστό ανεργίας εκτιμάται στο 16,9% από 17,3% πέρυσι, για να αυξηθεί στο 17,8% το 2021 και να υποχωρήσει ξανά στο 17,2% το 2022.
Ύφεση πάνω από 7,9%, επιδείνωση χρέους και ανεργίας «βλέπει» ο Στουρνάρας
Τα πρόσφατα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση του κύματος της πανδημίας που ενεργοποίησε η κυβέρνηση, στις 7 Νοεμβρίου, αναμένεται να επηρεάσουν περισσότερο του αναμενόμενου την ελληνική οικονομία, σύμφωνα με το διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Πιο συγκεκριμένα αναμένεται νέα υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας στο τέταρτο τρίμηνο του έτους και κατ’ επέκταση σε ακόμα μεγαλύτερη ύφεση για όλο το 2020, σε σχέση με αυτή που καταγράφηκε το α’ εξάμηνο του έτους (-7,9%).
Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Στουρνάρας μιλώντας σε συνέδριο το Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, παρόλο που η πανδημία κορονοϊού αναμένεται να επιδεινώσει σημαντικά κάποια από τα προβλήματα που κληροδότησε στην Ελλάδα, η κρίση χρέους της δεκαετίας του 2010, όπως το υψηλό δημόσιο χρέος, το υψηλό ποσοστό ανεργίας, το μεγάλο απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων και το επενδυτικό κενό, έχει και ορισμένες θετικές συνέπειες. Για παράδειγμα, οι ιδιωτικές καταθέσεις έχουν αυξηθεί κατά 12 δισ. ευρώ από την αρχή του έτους. Επιπλέον, η πιστωτική επέκταση, κυρίως προς τις μεγαλύτερες μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, αυξάνεται, αντανακλώντας κατά πρώτο λόγο τα ευνοϊκά μέτρα νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ και τις διευκολύνσεις από την πλευρά του εποπτικού βραχίονα, του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM), αλλά και τα μέτρα που θέσπισε η ελληνική κυβέρνηση για ενίσχυση των προγραμμάτων κάλυψης τραπεζικών δανείων με εγγυήσεις της Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η πανδημία οδήγησε σε πιο ευέλικτη νομισματική πολιτική, αλλά και ανάληψη κοινής δράσης με τη δημιουργία του Νέου Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από αυτό η χώρα μας αναμένεται να εισπράξει την περίοδο 2021-2026 32 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 19,3 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. ευρώ σε εξαιρετικά χαμηλότοκα δάνεια (σε σταθερές τιμές του 2018).
Όπως ανέφερε ο κ. Στουρνάρας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, η πλήρης, έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου αυτού θα συμβάλει σε αύξηση του επιπέδου του πραγματικού ΑΕΠ πάνω από 2,0% κατά μέσο όρο ετησίως την περίοδο 2021- 2026. «Μέσος ετήσιος ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης την επόμενη δεκαετία της τάξης του 3,5% για την Ελλάδα δεν είναι ουτοπικός, ιδιαιτέρως αν ληφθεί υπόψη ότι το σύνολο των πόρων που θα εισρεύσουν στην ελληνική οικονομία την επόμενη επταετία από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ και το Νέο Μέσο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας, NGEU ανέρχονται σε 72 δις ευρώ περίπου» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου