Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

Ο Τσίπρας του έδειχνε το «φεγγάρι» και ο Μητσοτάκης κοίταζε το «δάχτυλο» - Μια ιστορία για τους δύο από το 2021

Η κλιματική κρίση δεν είναι κάτι που μας ήρθε από τον… ουρανό, σε λίγα 24ωρα ή αν θέλετε σε λίγους μήνες. Τα πρώτα σημάδια για το τι θα κληθεί να αντιμετωπίσει η χώρα μας ήρθαν από τον Νοέμβριο του 2017 με τις πλημμύρες στη Μάνδρα, τις φωτιές στο Μάτι στο 2018 και ακολούθησε το 2021 η εξαφάνιση του δασικού πλούτου της βόρειας Εύβοιας και το 2022 ένα μεγάλο τμήμα του δάσους της Δαδιάς.

Τι είχε όμως μεσολαβήσει και πως φτάσαμε στις σημερινές Εθνικές Τραγωδίες.

Το 2021 ο Αλέξης Τσίπρας είχε δώσει μια έκτακτη Συνέντευξη για τις φωτιές της χρονιάς.

Εκεί αποδείχθηκε ότι η κυβέρνηση φάνηκε περίτρανα να αγνοεί εκκωφαντικά τα βασικά συμπεράσματα από τα πρώτα μεγάλα σημάδια της κλιματικής κρίσης στη χώρα μας.

Ο ίδιος πέταξε στο συρτάρι τόσο την έκθεση Γκολντάμερ για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, όσο και -κυρίως- το σχεδιασμό που αφήσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για μια νέα Εθνική Αρχή Πολιτικής Προστασίας το οποίο αντέγραφε το μοντέλο των ΗΠΑ και άλλων χωρών με μεγάλη εμπειρία σε ακραία καιρικά φαινόμενα.

Αντι αυτού, όμως επέλεξε να κάνει επικοινωνιακά τερτίπια φτιάχνοντας υπουργείο Κλιματικής Κρίσης ως άδειο κουφάρι και επιχειρώντας να βάλει ως επικεφαλής στην αρχή τον Ευάγγελο Αποστολάκη και αργότερα τον Χρήστο Στυλιανίδη.

Φάνηκε περίτρανα ότι φρόντιζε μόνο γα την βιτρίνα και όχι για την ουσία.

Τελικά, κατέληξαν στον Κικίλια, στα «μπινελίκια» στους επιστήμονες (ΜΕΤΕΟ, Αστεροσκοπείο) που αντί να τους έχει στο πλευρό του επειδή λένε την αλήθεια γοα όσα θα συμβούν (και έγιναν)τους πετροβολούσαν.

Ας θυμηθούμε τι είχε πει ο Αλέξης Τσίπρας κατά την έκτακτη συνέντευξη Τύπου για τις πυρκαγιές τον Αύγουστο του 2021:

«Αμέσως μετά τη καταστροφική και φονική πυρκαγιά στο Μάτι το καλοκαίρι του 18, ζήτησα τη συνδρομή του καθηγητή Γκολντάμερ, προέδρου του Διεθνούς Παρατηρητηρίου για τις πυρκαγιές στο Πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ.

Του ζήτησα να είναι επικεφαλής μιας ανεξάρτητες επιστημονικής επιτροπής, ώστε να συντάξει ένα πόρισμα που θα εντοπίσει τις αδυναμίες ώστε να θωρακίσουμε τη πολιτική προστασία για να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά τις δασικές πυρκαγιές.

Ο καθηγητής Γκολντάμερ μου έθεσε τότε ως προϋπόθεση να έχει τη συναίνεση και του τότε Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, του κου Μητσοτάκη, προκειμένου να είναι βέβαιος ότι δε θα ετοιμάσει κάτι που θα αμφισβητηθεί, ή δεν θα αξιοποιηθεί σε περίπτωση αλλαγής της κυβέρνησης. Του είπα ότι ασφαλώς και συμφωνώ.

Μετά από επικοινωνία με τον τότε αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης αυτό κατέστη εφικτό και η επιτροπή προχώρησε στο έργο της.

Τον Φλεβάρη του 19 μας παρέδωσε το πολυσέλιδο πόρισμά της.

Τον Απρίλη του 19 ο καθηγητής Ξανθόπουλος, εκ μέρους της Επιτροπής, το παρουσίασε στην κοινή συνεδρίαση των επιτροπών περιβάλλοντος και θεσμών και διαφάνειας, της Βουλής.

Όλα τα κόμματα το επαίνεσαν.

Ακολούθως η τότε κυβέρνηση, κατόπιν δικής μου εντολής, προχώρησε στα πρώτα βήματα υλοποίησης όσων το πόρισμα προβλέπει, εκκινώντας από την προετοιμασία μιας μεγάλη διοικητικής μεταρρύθμισης για την αναδιοργάνωση του συστήματος διαχείρισης εκτάκτων αναγκών που έχει κλείσει τον κύκλο του, και την αντικατάσταση της περίφημης «Πολιτικής Προστασίας», από μια σύγχρονη δομή, έναν Ενιαίο Φορέα διαχείρισης των έκτακτων αναγκών – με λειτουργική, επιχειρησιακή και επιστημονική αναβάθμιση σε σχέση με την όσα ίσχυαν ως τότε.

Αυτό ήταν ένα σχέδιο ριζικής μεταρρύθμισης που κατέληξε στην πρόταση για την ίδρυση Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας και Ανθεκτικότητας*.

Για να καταλήξουμε σε αυτό αναλύθηκαν σε βάθος μοντέλα χωρών με εμπειρία στον τομέα πολιτικής προστασίας, όπως των ΗΠΑ και της Αυστραλίας.

Για την τεχνολογική και υλικοτεχνική υποστήριξη του νέου Οργανισμού είχαμε δεσμεύσει μάλιστα κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το σχέδιο νόμου είχε ετοιμαστεί να ψηφιστεί στη Βουλή αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Η επίσπευση των εκλογών όμως το καλοκαίρι του 19, ματαίωσε τη ψήφισή του.

Ωστόσο, παρά την αλλαγή της κυβέρνησης, καταθέσαμε στη Βουλή το πλήρες σχέδιο με τη μορφή πρότασης νόμου, τον Νοέμβρη του 19.

Η κυβέρνηση της ΝΔ το αγνόησε.

Όπως αγνόησε επιδεικτικά και το ίδιο το πόρισμα Γκολντάμερ.

Τα άφησε θαμμένα στο συρτάρι.

Την ίδια τύχη είχαν η Εθνική Στρατηγική για τα Δάση, οι προσλήψεις στις δασικές υπηρεσίες, το κοινωφελές πρόγραμμα δασοπροστασίας, η αξιοποίηση των κονδυλίων της Πολιτικής Πρόληψης Δασικών Πυρκαγιών με αποτέλεσμα τη σώρευση καύσιμης ύλης στα δάση, οι δασικοί χάρτες που ακυρώθηκαν.

Και αυτό που έκανε ήταν να διατηρήσει την παρωχημένη και όπως αποδείχθηκε αναποτελεσματική δομή της Πολιτικής Προστασίας, απλά αναβαθμίζοντας σε υφυπουργό τον επικεφαλής της, θέση για την οποία επέλεξε έναν πρώην δήμαρχο, κομματικό στέλεχος της ΝΔ.

Και να ψηφίσει ένα νομοσχέδιο από το οποίο απουσιάζουν κρίσιμες παράμετροι του πορίσματος Γκολντάμερ, όπως η διαχείριση του δάσους, τα μέτρα πρόληψης, η αποκατάσταση των καμένων περιοχών, η αστική ανάπτυξη, η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, η άρση της συναρμοδιότητας δεκάδων υπουργείων και φορέων για τη πρόληψη και την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Το διαβόητο επιτελικό κράτος, στον πιο κρίσιμο τομέα που αφορά την ασφάλεια των πολιτών, αποδείχτηκε ελάχιστα επιτελικό.

45 συναρμόδιοι φορείς για τη πρόληψη μιας πυρκαγιάς.

17 φορείς και 6 υπουργεία για τη καταστολή.

Το πόρισμα Γκολντάμερ, βέβαια δεν πήγε εντελώς χαμένο.

Μπορεί να μην υιοθετήθηκε τελικά από την κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλά υιοθετήθηκε και εφαρμόστηκε από τη κυβέρνηση της Πορτογαλίας, που επλήγη το ίδιο διάστημα από καταστροφικές πυρκαγιές, αλλά και από τον ΟΟΣΑ, καθώς και την 7η Διεθνή Διάσκεψη για τις Δασικές Πυρκαγιές.»

* Τον Απρίλη του 19 θέσαμε σε διαβούλευση ολοκληρωμένη πρόταση Νόμου για την ίδρυση Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας και Ανθεκτικότητας.
Η πρόταση μεταξύ άλλων προβλέπει η νέα Αρχή να έχει ένα Μόνιμο και διαρκές Επιστημονικό Συμβούλιο από όλα τα ερευνητικά επιστημονικά ιδρύματα και δομές της χώρας που εμπλέκονται στην πρόβλεψη, τη μελέτη, την έρευνα και το πείραμα στον τομέα των φυσικών καταστροφών (Δημόκριτος, ΕΜΥ, Εθνικό Αστεροσκοπείο, ΕΛΚΕΘΕ, Ελληνικός Οργανισμός Διαστήματος, Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, Ινστιτούτα Πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων).

– Ένα Μόνιμο και διαρκές Επιτελείο Διοίκησης (με τη συμμετοχή όλων των επιχειρησιακών βραχιόνων, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, ΕΛΑΣ, Λιμενικό, εθελοντικά σώματα, Δασική Υπηρεσία, Τεχνικές Υπηρεσίες και Διευθύνσεις του Υπ. Υποδομών) και με την εξουσιοδότηση να αξιοποιεί τις δυνατότητες, τα μέσα, το προσωπικό και την εμπειρία που διαθέτουν οι Ενοπλες Δυνάμεις στη διαχείριση εκτάκτων αναγκών και καταστάσεων.

– Την Κατάρτιση Εθνικού Συστήματος Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών προκειμένου να αποτελέσει τον Εθνικό Οδηγό και το πρότυπο για τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών στη χώρα, από το μικρότερο έως το υψηλότερο χωρικό επίπεδο.

Τέλος η πρόταση προέβλεπε ότι τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν την νέα Αρχή θα ήταν κοινής αποδοχής, με κοινοβουλευτική συναίνεση και συμφωνία να παραμείνουν τα ίδια ανεξαρτήτως αλλαγής κυβέρνησης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θέμα αξιοπιστίας της εκλογικής διαδικασίας

  Ευθέως έθεσε θέμα αξιοπιστίας της εκλογικής διαδικασίας τόσο για την επιστολική ψήφο όσο και συνολικά για την Επικράτεια, μετά την εμπλοκή...